sâmbătă, 17 mai 2014

"Cui pe cui se scoate" sau cum combatem eficient coropisnitele

In ultimii 2 ani am tot avut in gradina gramezi de compost in diferite stadii. Nu am realizat ce pericol prezentau ele, si anume ca erau casa perfecta pentru coropisnite (sau greieri de balta cum le spun englezii).
Si asa am ajuns sa vad in aceasta primavara cum  gradina (care urmeaza sa fie locul de joaca al legumelor) era toata un santier. Santuri-transee- galerii -cotloane; sapaturi si excavatii. Lucrasera "cumetrele" astea cum au putut ele mai bine. Una singura sapa asa cam la 20 m intr-o noapte in cautare de radacini suculente. Aveam varianta sa dau "granule otravitoare" pe tot terenul si apoi sa astept culesul, sau sa risc si sa plantez rosiile si in cazul in care  rodeau una, sa o inlocuiesc. Nici una din variante nu imi suradea. Ploile care au fost m-au tinut pe loc si nu a trebuit sa iau repede o decizie. 
Intre timp am inceput o noua gramada de compost pe care am acoperit-o cu o  prelata. Dupa o saptamana, atunci cand a venit timpul sa o intorc frumos cu furca, am avut surpriza: o super recolta de coropisnite care a ajuns -prin intermediar- chiar in gusa gainilor (ca si supliment alimentar care se ia fara reteta si fara a intreba medicul sau farmacistul).
Atunci mi-am dat seama ca fiind primavara, frumoasele de coropisnite au cautat locul perfect pentru a depune ouale, ca prea erau toate supraponderale si purtau aripi XXL. Dupa inca o saptamana am luat din nou la intrebari gramada de compost. Acelasi rezultat: 20 de mini-excavatoare care "au ales" o singura galerie: esofagul gainilor (ele nu isi doreau decat sa munceasca, doar atat!)
Azi voi intoarce iar gramada de compost si am sa arat rezultatul. 
Intre timp am plantat si 2 randuri de rosii si sunt surprins sa vad ca au trecut cateva zile si nu a "cazut" nici una dintre ele.
Aici e rezultatul. Sunt 10 "greieri", si nu mai avem nici una foarte mare. Asta e bine.

Un comentariu:

  1. Uauuu!
    La mine lucrurile stau in pic diferit:
    Initial cand am primit terenul toata suprafata era acoperita cu niste "ierburi" cu radacini groase si impletite intre ele. Chiar si primul arat pe o mica suprafata,cu tractorul a fost dificil. Apoi, niste vecini care aveau cai mi-au oferit gunoiul (care era si plin de rumegus). Am zis, hai sa-l iau, am pus gramada peste ierburi (ca sa le inabus) iar mai apoi am semanat si dovleci comestibili. Am avut o recolta formidabila. Dar ce sa vezi? Toamna au aparut soarecii si sobolanii care s-au regalat cu o parte din dovlecii mei. Bun, a venit iarna, apoi primavara si am zis, hai sa intorc gunoiul. N-am vazut decat o singura coropisnita; am zis, las-o sa traiasca. Ce am mai gasit sub gunoi? Plin de galerii (cred ca erau de l sobolani) si zeci de depozite de radacini suculente de volbura) Deci mi-au facut un serviciu, nu a trebuit sa culeg radacinile de peste tot, le-am gasit asa in depozite.
    Acum ca a venit vara surprizele se tin lant. Intai am vazut ca unele plante de dovleac (cele mai frumoase) se usuca; nu mai aveau de loc radacina. Apoi, cele cateva cuiburi de cartofi care le-am pus experimental in gunoi, au patit la fel. Am mai recuperat doar 1 kg de cartofiori noi; buni au fost si aia. Trist este ca acum au dat atacul in zonele unde nu este gunoi, zilnic am plante de cartof moarte. Chiar nu-mi dau seama ce as mai putea face. Chimicale exclus!

    RăspundețiȘtergere